Faktabaserad innovation med fokus på kundupplevelsen
Tjänstedesign är en sorts kunddriven affärsutveckling – ett strukturerat och kreativt sätt att skapa innovation och ta fram användarvänliga och konkurrenskraftiga tjänster eller produkter.
Framtagandet av nya tjänster och produkter kan antingen börja från ett blankt papper eller att verksamheten redan har tillgångar som man önskar att öka utnyttjandet av. Genom att förstå era kunders beteenden och drivkrafter, identifiera möjligheter i er omvärld och marknad kan vi hjälpa er att innovera nya erbjudanden, öka er lönsamhet samt hitta nya intäktsmöjligheter.
Metoden för tjänstedesign eller ”service design” används för effektiv utveckling, test och lansering av nya tjänster eller produkter. Processen delas in i fyra faser; Upptäck, Definiera, Utveckla samt Leverera. Som bilden nedan visar kan man se fas 1 och 3, Upptäcka och Utveckla, som att man breddar perspektivet och vågar tänka fritt medan fas 2 och 4, Definiera och Leverera, handlar om att smalna av och konkretisera tankar och idéer.
Hur kan vi på Coact hjälpa er med tjänstedesign?
Coact stöttar er med analys, projektledning samt coachning genom alla faserna inom tjänstedesign för att realisera era möjligheter till nya tjänster och produkter.
Exempel på frågeställningar där vi arbetat med tjänstedesign:
- Realiserat nya intäktsströmmar genom förändrad användning av outnyttjade resurser
- Ökat lönsamheten genom utveckling av nya kunderbjudande
- Minskat klimatutsläpp genom utveckling av nya tjänster
- Utvecklat kunderbjudanden utifrån en teknikinnovation
Att använda sig av metoden tjänstedesign kan ge fem viktiga grundpelare till verksamheten för att fortsätta sitt utvecklingsarbete. Dessa fem är insikter, kundresa, tjänsteritning, prototyper och lansering eller uppdatering av tjänst eller produkt.